Ankomst til New York

Vi fik afleveret bilen i Newark lufthavn uden problemer, og derfra skulle vi så med lufthavnstog, airtrain og til sidst metro for at komme frem til vores hotel på Manhattan. Vi kunne sagtens selv finde til lufthavstoget, da der var skilte dertil, men en ældre medarbejder i lufthavnen var flink nok til at følge os hele vejen op til toget. Vi ville belønne dette med at give et par dollars i drikkepenge. Da han fik dem, sagde han “tak, men det plejer at give fem dollars at vise folk herop”. Så fandt vi nogle flere penge frem, og følte os lidt taget ved næsen, for det havde som sagt slet ikke været nødvendigt. Vi er så trætte af tips. Man føler altid, at man bør give noget og føler sig altid lidt fedtet. På restauranter forventer de 15-20% af den pris, man har spist for. Det bliver altså ret mange penge oveni prisen.
Da vi kom til metro/subway skulle vi bare 9 stop med samme linje, men alligevel endte vi med at komme til at skifte tog 3 gange, da der var reparation på skinnerne. Det endte således med at tage 3 timer, fra vi afleverede bilen, til vi ankom på hotellet, og da var Iben ved at være godt presset af at fare op og ned af trapper og ud og ind af metro-tog med kufferten. Bedstemor nåede da også at komme i klemme i en metro-dør, der lukkede, så det var lige ved, hun ikke nåede med ud. Måske tager vi taxi, når vi skal tilbage til lufthavnen på fredag, selvom det er noget dyrere?.

På hotellet fik vi opmagasineret vores bagage, mens vi gik ud for at spise meget sen morgenmad.

Da vi tjekkede ind på hotellet, blev vi positivt overraskede, da hotellet er blevet noget bedre, siden Jørgen og Bodil var her for 6 år siden. Værelserne er dog meget små, og luksus er det bestemt heller ikke, men det er pænt rent, og det ligger lige op til Central Park.

Vi besluttede derfor at begynde vores oplevelse af New York der. Fantastisk dejligt sted – en kæmpe grøn oase inde midt i storbyen. Parken er 800 m. bred og 4 km. lang – og der er virkelig mange stier. Vi gik lidt over halvvejs ind i parken, som også er noget mere kuperet, end jeg havde forventet. Vi kom til den store sø i midten, og derfra gik vi forbi Guggenheim museét.

Det er en varm dag i dag, så vi fik varmen – og derfor holdt vi en tiltrængt pause med en is i Central Park, hvor vi sad på græsset sammen med en masse andre New York’ere, som nød parken en sommer-søndag. Det der gør parken helt speciel er, at man bag de store grønne træet kan se skyskrabere som en kontrast til alt det grønne. Smukt syn!

Efter Central Park trængte vi til at køle lidt af på en Starbucks, inden vi tog lidt let aftensmad og gik forbi en lille købmand for at købe lidt vand og lidt sødt til værelset til i aften. Vi må virkelig konstatere, at priserne er steget helt vildt ved at komme til New York, så det bliver nok en dyr uge.

Tilbage på værelset gik det op for os, at vi ikke har jordens bedste air-conditioning, hvilket er lidt øv i denne varme. Og gardinet hænger desuden ned foran den, så vil vi bare have lidt luft, må vi lade være med at rulle for i nat!