Berlin – mandag

Dagen begyndte med en mega god morgenbuffet. Jeg tror alligevel aldrig, at vi har været på så fint et hotel og fået så god morgenmad før!

Dernæst stod den på byvandring, som endte med at blive en lang en af slagsen (13 km). Først gik vi mod Potzdamer Platz og derfra mod Brandenburger Tor. Undervejs gik vi rundt i “labyrinten” som er lavet til minde om Holocaust. Her kunne man let blive væk fra hinanden, og det syntes både Iben og Flemming var mega sjovt. Jeg åndende først lettet op, da vi var ude af den, og jeg igen havde styr på min datter.

Brandenburger Tor og pladsen der omkring var traveturen værd – og Iben fik da også købt et stykke af Berlin-muren i souvenir butikken. Og så kom regnen – som lovet af meterologerne. Vi krøb i læ for de værste byger, men gik så videre mod Rittersport, hvor vi indendøre kunne lave vores egen chokolade. Iben og jeg fik kreeret, og mens vi ventede gik vi på opdagelse i Rittersport museet og butikken. Vi fik selvfølgelig købt lidt chokolade, og Iben fik købt et nyt sejt cover til sin mobil. Efter 40 min. var vores chokolade klar, og der var igen blevet tørvejr. Således begav vi og igen på vandring. Denne gang mod det jødiske museum. På vejen kom vi forbi Check Point Charlie. Den gamle grænseovergang mellem øst og vest Berlin. Iben er så mega interesseret i historien om delingen, og hun spurgte og spurgte – og Flemming og jeg forsøgte at forklare, så godt vi kunne, men vi kom flere gange til kort, da vores viden ikke helt rakte. Til sidst sagde Iben “Jeg glæder mig helt vildt til at komme til Berlin med skolen, for jeg tror mine lærere ved noget mere end I gør om det her”. Ups!! Mor og far er altså ikke kilden til al visdom!!

Det jødiske museum var stort og spændende, og arkitekturen var bestemt anderledes og fascinerende. Der var dog så megen information, at man kunne have brugt en hel dag bare på det museum. Efter det var vi trætte af indtryk, sultne og havde ømme fødder, så vi tog U-bahnen hjem. Inden vi gik tilbage på hotellet, spiste vi dog tidlig aftensmad, som vi indtog på en rigtig god burgerrestaurant. Vi sad der længe, da der igen regnede rigtig meget. Til sidst opgav vi at vente og gik hjemad i regnvejr.

Tilbage på hotellet blev der slappet af med at læse, spille spil og høre musik. Og så fik vi endelig smagt chokoladen, og det var mums!!