Sequoia National Park

20130726-223301.jpgI dag kørte vi lige efter morgenmaden op til Sequoia National Park, hvor man på tæt hånd kan opleve Sierra Nevada bjergenes giganttræer, nemlig redwood træerne. Det ældste i parken er omkring 2000 år gammelt og har en omkreds på 31 meter. Det vejer ca. 1200 tons, så det er absolut ikke noget lille træ!
Turen op til nationalparken var flot, men det var intet mod de vidder, de høje bjerge og den frodighed vi så i parken. Turen var dog også bjergkørsel i en hel del timer, så det var vist en stor lettelse for alle, da vejen igen gik mere lige ud.
I parken var også en stor drybstenshule – Crystal Cave, som bød på mange flotte stalaktitter, der hænger ned som istapper og stalagmitter, der bygges op nedefra. Iben var meget fascineret af dette og af historien om, hvordan hulen var blevet opdaget i 1918 af to parkarbejdere, der ville på fisketur. Desværre var vejen til hulen så stejl, at det ikke anbefaledes at gå ruten til folk med dårlige ben eller dårligt hjerte. Bedstemor og Bedstefar ventede derfor på parkeringspladsen på os, i de to timer som rundturen tog. Så tak til dem for deres tålmodighed! Iben og Flemming mobbede også mig en del for at puste lidt vel meget, så jeg fik indianernavnet “Dovne Hund”, mens Iben sjovt nok fik lov til at hedde “Springende Bjørn”. Flemming ville først hedde “Løbende Hest”, men det fik jeg heldigvis lavet om til “Stædige Æsel” 🙂 Jo, det var skam en hyggelig tur op og ned ad bjerget.
Da vi kørte fra parken, var tiden blevet ret fremskreden, og vi var skrup sultne allesammen. Vi var derfor ret utålmodige efter at få vores mad, da vi endelig ved 17-tiden slog os ned på en Applebee’s restaurant. Maden var heldigvis rigtig god, og da vi havde spist, malede Iben en vandmelon (restauranten havde børnedag med aktiviteter for børn), så nu hænger der i Tulare en vandmelon med navnet Iben på.
Tilbage på hotellet var vi alle straks ude af døren igen for at få kigget i de butikker i Outlet Centeret, som vi ikke nåede i går. Ak, ja, kufferterne begynder langsomt at fylde mere og mere, men endnu kan det da vist heldigvis være der!