Første dag i Washington

Vi havde aftalt at mødes kl. 8.30, for at finde en morgenmads-restaurant. Det viste sig at være heldigt, at vi begyndte dagen så tidligt, for resten af dagen virkede det som om, vi lige var en time før de fleste andre, og således undgik vi de lange køer.

Efter en rigtig lækker morgenmad tog vi metroen ud til Capitol bygningen, der huser repræsentanternes hus og senatet, hvilket tilsammen udgør den amerikanske kongres. Det er på trappen til denne bygning, at USA’s præsident hvert 4. år sværger på Biblen og holder sin indsættelsestale. Vi var inde i de enorme forhaller og så den storslåede arkitektur, som kendetegner bygningen. Inden da havde vi også været forbi Supreme Court og Library of Congress. Disse så vi dog kun udefra.

Fra Capitol bygningen kan man se hele vejen til Lincoln Memorial, men udsynet denne dag blev til dels blokeret af telte/scener, der var ved at blive stille op til 4. of July arrangementet. Således var der også mange små hyggelige boder langs ruten mod Washington Monument. Langs ruten ligger der utallige museer, som hver især er interessante og mange timers besøg værd. Men da vi kun har to dage i byen, valgte vi de to museer, vi kunne blive enige om, lød mest interessante. Først besøgte vi National Air & Space Museum. Her så vi raketter og rum-udstyr i massevis, og her kunne Flemming med lethed havde brugt resten af dagen. Herefter trængte vi til at hvile benene lidt, så vi købte en is og satte os i skyggen og slappede lidt af.

Derefter gik turen til Holocaust Memorial Museum, hvor vi fulgte en lille jødisk drengs liv fra begyndelsen af 1930’erne i Tyskland til efter krigen. Det var en levende udstilling, hvor vi blev guidet rundt v.hj.a. hans dagbogsnotater. Det gjorde stort indtryk på os alle, og ikke mindst på Iben, som kunne identificere sig med drengen.

Ude igen var Jørgen og Flemming desperate efter at få kaffe, så vi endte med at gå en lille kilomets omvej for at finde en Starbucks. Alle fik vi dog noget lækkert at drikke, og vi nød alle at sidde ned lidt igen.

Derfra gik vi mod Washington Monument (den 169 m. høje obelisk, som blev begyndt bygget i 1848 til ære for George Washington, som var USA’s første præsident).

Så kom turen endelig til Det hvide hus. Man kan dog ikke komme tæt på Det hvide hus, men vi gik rundt om det, og så det således fra flere vinkler. Det er en smuk bygning, og det er bare meget specielt at stå foran dette magtcentrum, som man så ofte ser på tv.

Klokken var nu blevet så mange, at vi fandt en hyggelig restaurant, hvor vi kunne indtage vores aftensmad, inden vi gik tilbage på hotellet. Vi var dog kun tilbage et kort øjeblik, før Flemming og Iben igen begav sig ud i Washingtons gader for at finde en Apple-butik. Iben skulle have en ny i-Pad, og så kunne hun pludselig godt gå et par kilometer ekstra.

Da de vendte tilbage, blev resten af aftenen brugt på at installere programmer på den nye rose-golden i-Pad.